Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spasení aneb smrt očima našich předků

Jak viděli umírání a smrt naši předkové? Proč se novorozenec nemusel dostat do nebe? A jaký trest potkal zavražděného po smrti? O tom a mnohem více v novém článku, který vás seznámí s pohledem našich předků na svět okolo nás.

Vše, co se jednou rodí, jednoho dne také zemře. Neodvratnost konce patřilo v dobách našich předků k samozřejmostem lidského bytí. Současná doba odsouvá naši smrtelnost do ústraní, a tak mnozí z nás si mohou připadat, že se jich smrt a rozklad netýká.

V tomto článku si řekneme, jak vypadala podoba ideální smrti, a kdo se dle našich předků mohl dostat do nebe. Jak zjistíte, podoba a pohled na to co dotyčné po smrti čeká, byly například v raném novověku docela odlišné od našich současných představ.

Celý článek by nevznikl nebýt knihy Marie Koldinské: Každodennost renesančního aristokrata. Právě z ní bereme poznatky, z nichž skládáme tento text.

Současná demokratická společnost zpravidla chápe nebe (tedy ti co v něj věří) jako místo, kde jsou si všichni rovni. Kde nikdo nepocítí strádání a bolest a všichni tam společně koexistují ve vzájemné pospolitosti. Pobožní pak dodají to nejdůležitější, že jde o místo, kde budou věčnost sdílet v Boží přízni.

V dobách, kdy ještě naše země nebyla demokratická a nazývala se královstvím, byl pohled na nebe v některých bodech naprosto odlišný od toho našeho. Existovala hierarchie, na jejímž vrcholu byl Bůh a Ježíš Kristus. Právě k němu se upínaly prosby celé řady umírajících.

A právě umírání je velice zajímavé téma. Ideální smrt totiž měla určitou formu, kterou umírající měl podstoupit. A to umírat v kruhu nejbližších a nejmilovanějších (nikoli sám). Mít vyřešené veškeré pozemské záležitosti, a pokud jste byl katolík, vyzpovídal jste se duchovnímu a poté přijal svátost oltářní a poslední pomazání. Pokud jste byl evangelík, oddával jste se do svého skonu v přítomnosti duchovního modlitbám. Tak jste umíral s jistotou, že po smrti vás čeká ono vytoužené spasení. A vidina ráje samozřejmě utvářela i poslední slova umírajícího pro své blízké. Ty v současné době mohou mít podobu sounáležitosti s milovaným i po smrti. Opětovné shledání se na druhé straně a sdílení věčnosti pospolu. To je ale na hony vzdáleno tomu, jak to viděli naši předci.

Tehdejší pobožnost dávala poslednímu rozloučení docela jinou podobu, jako například vzkaz umírající Markéty Zajícové z Minstrberka svému choti Janu Zajíci z Házmburka, který si její údajná poslední slova zapsal do svého deníku.

„Nu, muoj nejmilejší pane, již od vás beru odpuštění a děkuji vám, že ste na mne ráčili všech těchto let třiceti a některé laskavi býti a manželsky se mnú nakládati. Račiž Pán Buoh vaše hojná býti odplata zde na zemiv dlúhém a dobrém zdraví i s našimi milými dítkami a po smrti v životě věčném. Protož abyšte všickni přístojící i vy, muoj milý pane, to znali, že již beru sobě jiného manžela, kteréhožto znamení jeho nevinné smrti tuto objímám. Ten bude muoj manžel na věky. S tím vás žehnám, tělo zemi poroučím a duši tomuto mému milému ženichovi.“[1]

Poroučení své duše Ježíši patřilo zřejmě do typických podob představ života po smrti. Vždyť již během života pozemského v korespondenci Anny Salomeny Hradišťské z Hořovic nalezneme upřímné vyznání horoucí lásky k jejímu choti: Heřmanu Černínovi z Chudenic, které má podobu vyznání lásky nejprve Bohu a teprve až poté svému muži.

Soudobá společnost by takové vzkazy mohla chápat urážlivě, ovšem minimálně v dobách konce renesance a počátku baroka šlo o typickou a upřímnou podobu vyznání lásky druhé osobě.

Religiozita upřímně prožívaná patří k neoddělitelným podobám života našich předků. My dnes pochybujeme, jestli Ježíš či Bůh vůbec existuje či existoval. Tehdejší společnost to ale brala s naprostou samozřejmostí a maximálně pochybovala o tom, jestli jejich soudobá společnost správně vykládá písmo svaté, které bylo pro ně jasným důkazem pravosti samotné víry.

Sama smrt měla mít podobu společenskou (přítomnost rodiny) a duchovní (modlitba, poslední pomazání). Ovšem samozřejmě nemohlo k této podobě smrti docházet vždy.

V roce 1571 otřásla Českým královstvím vražda rytíře Ludvíka Loreckého ze Lkouše a jeho dvou synů rukama vlastních poddaných. Tento typ násilné smrti měl v tehdejší době daleko horší důsledky, než vražda dnes. Oběti vraždy se totiž nedostalo posledního pomazání a vyzpovídání z hříchů. Zemřeli nepřipraveni a jejich duše tedy neměla moc šancí na spasení. Trest za to tedy musel odpovídat provinění (což samozřejmě obnášelo i odstrašující příklad pro poddané, aby věděli, co se stane, když ublíží svým pánům). A když pachatele nakonec dopadli, zakusili všechny hrůzy, které tehdejší raně novověká společnost nabízela. Trhání nehtů i článků prstů rozžhavenými kleštěmi, nařezávání kůže a její stahování zaživa v místech kde to neohrožovalo na životě popraveného (záda), pomalé upalování, narážení na kůl, vplétání do kola a čtvrcení zaživa.

Další zajímavý extrém z našeho současného pohledu panoval kupříkladu u smrti novorozenců.

Dětská úmrtí byla ještě před pár set lety naprostou samozřejmostí. A lidé si je vykládali (stejně jako ostatní aspekty života) Boží vůlí. Patřilo k tehdejšímu životnímu koloritu, že okamžik zrození patřil k těm napínavým momentům života, kdy se rozhodovalo o životě matky i dítěte. Ale ani po narození neměla novorozeňata vyhráno. Spasení je čekalo jen v případě, že se dožili křtu. Pokud ne, čekal je limbus. Tedy místo, které nepatřilo k ráji, ale kde děti mohli spokojeně žít bez bolesti a strádání vedle sebe. Nešlo o peklo, ale ani o nebe.

Když roku 1643 porodila manželka Bernarda Ignáce z Martinic syna Ferdinanda Jaroslava, jeho otci se zdálo, že novorozeně je moc slabé a do křtu nepřežije. Využil tedy své zkušenosti kanovníka a dítě vlastnoručně pokřtil. Když pak skutečně zemřelo, mohli se jeho rodiče alespoň utěšovat vírou, že učinili pro jeho spasení maximum možného.[2]

Prostě, jak jsme již v úvodu řekli, smrt očima našich předků byla samozřejmou součástí života, ale také byla prožívána mnohdy odlišně pro svůj náboženský rozměr. Jak přesně se již dnes můžeme skrze tehdejší písemnosti domnívat a této skutečnosti maximálně přiblížit. Faktem zůstává, že sama smrt je odrazem způsobu života, který tehdy naši předkové vedli. Života daleko více nábožensky aktivního, který utvářel i jejich názory na okolní svět, který my dnes vnímáme zase v jiných kontextech.
autor: Ondřej Bezouška
korekce: Kateřina Běhanová

 

[1] Jaroslav PÁNEK (ed.), Paměti českého šlechtice z poloviny 16. století. „Sarmacie“ Jana Zajíce z Házmburka, FHB 14, 1990, s. 66.

[2] Josef HEJNIC (ed.) Bohuslav Balbín, Pamětní nápis Bernardu Ignácovi z Martinic, Praha 1988, s. 25.

Autor: Ondřej Bezouška | středa 16.8.2017 15:15 | karma článku: 19,42 | přečteno: 761x
  • Další články autora

Ondřej Bezouška

Bílá smrt: krátkometrážní film ze světa Čapkovy Bílé nemoci

Jak vypadá svět Bílé nemoci desítky let po Galénově smrti? I sešli se filmoví tvůrci a začali realizovat svou vizi světa. A vy nyní můžete nakouknout do jejich práce.

19.2.2020 v 15:15 | Karma: 4,92 | Přečteno: 176x | Diskuse| Kultura

Ondřej Bezouška

Deset let poté, co se v Budějovicích lidé málem ušlapali

Očité svědectví účastníka, který tam tehdy byl a vše zažil na vlastní kůži. V to dubnové odpoledne roku 2009, kdy rádio KISS Jižní Čechy házelo z plošiny padesátikorunové poukazy do davu, který se skoro ušlapal.

8.1.2020 v 17:17 | Karma: 23,13 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost

Ondřej Bezouška

Evropa včera, dnes a zítra: Aneb co náš kontinent zřejmě potká

Evropa vždy byla jako sud střelného prachu. Asi to ani nevnímáme, ale jako Evropané žijeme v naprosto úžasné a málokdy v minulosti prožívané době.

3.1.2020 v 15:15 | Karma: 23,07 | Přečteno: 709x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Genderová vyváženost, aneb cenzura ve jménu rovnoprávnosti

Je tomu nějaká chvíle, co jsem si přečetl na idnesu článek s názvem: "V Barceloně si už děti nepřečtou Karkulku ani Růženku. Jsou moc sexistické", který je doufám jedna velká kachna. Protože pokud ne, tak čtěte dál...

12.4.2019 v 13:13 | Karma: 36,88 | Přečteno: 1161x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Brexit: celoevropská krize

Proč je reálnější tvrdý Brexit, nebo jeho odklad, než měkký Brexit? A proč je pro EU lepší, aby Britové trpěli? O tom a více se dočtete zde...

9.2.2019 v 13:13 | Karma: 15,86 | Přečteno: 519x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  10:57

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vedení TOP 09 se shodlo na nástupci Langšádlové, uvedl Havel. Sám jím nebude

29. dubna 2024  10:48

Nejužší vedení vládní TOP 09 se jednoznačně shoduje na kandidátovi na post ministra pro vědu, řekl...

Policie zasáhla proti agresivnímu mladíkovi. Zaklekli ho a bili, píše svědkyně

29. dubna 2024  10:39

Na sociálních sítích se šíří video ze zákroku policistů, kteří o víkendu v Českém Krumlově...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2059x
Dokumentarista, aktivně činný v kultuře se zájmy o historii, film a tajemno. 

Zakladatel dokumentárního spolku Paranormal tým z.s., který najdete na www.paranormaltym.cz a orientuje se na tvorbu dokumentů záhadologického a historického charakteru. Veškerá tyto videa můžete vidět i na youtube kanálu tohoto spolku.

Na blog.idnes.cz je aktivní od května 2017, kam přispívá svými názory, ovlivněnými studiem zmíněné historie a zkušenostmi. Dočíst se tak můžete, jak témata politická, tak i záhadologická z aktivní činnosti spolku Paranormal tým z.s.

Dále Ondřeje Bezoušku naleznete:
- facebooková stránka Paranormal týmu
- youtube kanál Paranormal týmu
- web Paranormal týmu
- instagram Paranormal týmu
- Google+ Paranormal týmu
 

Seznam rubrik