Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muslimové v Evropě: současná náboženská a kulturní problematika očima vybrané historie

Historia magistra vitae (dějiny jsou učitelkou národa) hlásá latinské moudro. Podívejme se na současnou uprchlickou krizi očima historie. V co se konflikty náboženské nebo kultur vyvinuly, a čeho se tedy můžeme bát v budoucnu?

Začnu netypicky jednou vzpomínkou z nedávné doby...

Zhruba před půl rokem, než jsem začal sepisovat tento článek, jsem seděl v restauraci s jedním zvoleným politickým reprezentantem ČR. Mezi soukromou debatou došlo i na pár politických témat, včetně uprchlické krize. Sdělil jsem svůj nesouhlas s politikou přijímání muslimů, neboť podle několika známých, kteří pomáhali těmto do Evropy přicházejícím lidem, si již nedokáží po zkušenostech představit, jak by jejich začlenění do středoevropské společnosti mohlo v pořádku probíhat. Daný politik mi na toto přitakal a odpověděl, že jde o strašnou věc. Uprchlíků a muslimů je prostě moc (z celoevropského pohledu) a my pokud s nimi nebudeme jednat, co nám pak zbude? Ztratíme i tu malou nitku kontroly a poté to může dospět do bodu, kdy jediné řešení bude válečné.

Výše zmíněným textem chci naznačit, jak vážná můžou být dilemata, před kterými nejen naše politická elita stojí. A co teprve země, kde muslimové mají dnes silné komunity? Německo, Belgie, Francie a další...

"Jsme země která odněkud historicky vychází a někam směřuje." 

Evropa se nám začíná opět nábožensky dělit. Studnicí poznání dalšího vývoje nám může být historie. Tak se zahleďme do jejích nitek a podívejme se na několik příkladů z dob dávných i nedávných, které mohou sloužit k seznámení s možnými dalšími scénáři.

Nejdelší zastávku vykonáme na samotném konci renesance, neboť tam vznikl náboženský konflikt, který rozštěpil Evropu podobně, jak to v jisté obměně hrozí i dnes. A tehdy i my byli v centru dění.

Dříve evangelická menšina nyní byla natolik početně silnou, že si mohla vznášet podmínky i u samotného císaře.

Když na počátku 17. století vládl v Praze Rudolf II., preferoval do mocenských pozic katolíky. V zemi, kde většinová populace byla evangelická. Dokud bylo evangelíků málo, nebyl problém, ale jakmile jejich počet překročil menšinovou mez, začali se domáhat stejného postavení, jako ti co nepřijímali pod obojím, ale pod jednou. Rudolf II. v té době již postižený třetím stádiem syfilisu, který ničil nejen jeho tělo, ale i mysl, byl v rozepři se svým bratrem Matyášem, jenž moc dobře věděl o sourozencově nemoci a oprávněně jej chtěl nahradit do vládnoucích pozic, což se mu dařilo. Když roku 1608 toto habsburské soupeření eskalovalo, evangelické stavy daly podmínku, že zůstanou stát při Rudolfovi II. jen v případě, že jim dá stejné pravomoci, jako katolíkům. Rudolf II., který opakovaně tyto žádosti v minulosti odmítal, už je nemohl dále ignorovat. Dne 20. srpna 1609 vydává Rudolfův Majestát, kde je povolena svoboda náboženství a podle které nikdo nesměl nutit své poddané vyznávat víru katolickou. Evangelíci slavili obrovský úspěch. Netušili však, že tímto činem zaseli jedno ze semínek jedné z nejhorší válek, kterou do té doby svět pozná.

Rudolfův majestát, který byl Ferdinandem II. Štýrským rozstřižen a jako neplatný dokument zbaven pečetí.

Matyáš Habsburský a bigotní katolík Ferdinand II. Štýrský nikdy pravost Rudolfova Majestátu plně neuznali, neb byl podle nich uzavřen pod nátlakem. Několik let po smrti Rudolfa II. se začaly v království českém vypalovat evangelické kostely. Drobné rozmíšky přibývaly a evangelické stavy se rozhodly jednat poté, co byl jako Český král zvolen (po smrti císaře Matyáše) Ferdinand II. Štýrský (evangelické stavy v čele s hrabětem z Thurnu sice rozhlašovali, že na hlasování o jeho zvolení nebyli přítomni, ale to proto, že si dali přednost lovu před politikou).

Třetí pražskou defenestrací začíná Třicetilettá válka na evropském kontinentu.

Jelikož král byl panovníkem z Boží vůle, ani evangelíci se neopovažovali jít otevřeně proti němu (jak dokládají stavovské apologie). A proto 23. května  1618 svrhli z oken jeho zástupce a písaře, čímž v podstatě byla zažehnuta Třicetiletá válka. Konflikt, tak strašný, že dodnes jeho následky můžeme vidět. Celá řada hradů během něho přestala existovat, jiné se změnily k nepoznání.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic byl svědkem těchto hrůz. Krátce před vypuknutím třetí pražské defenestrace se přidal k evangelíkům, a pak již jako dřívější obdivovatel mariánského kultu (což evangelictví nedovolovalo) kupříkladu roku 1619 nepřímo a zřejmě s opovržením sledoval "očištění" chrámu sv. Víta kalvinistickými obrazoborci (jejichž členem byl i zimní král Fridrich Falcký), kteří i za podpory evangelíků zničili celou řadu soch, výzdob a reliéfů zdobící tuto památku. Neb podle kalvinistů měla být modlitebna prostou prostorou, kde lidská mysl nebude rozptylována uměleckými krásami, ale oddávána pouze Bohu. Nepřipomíná vám to něco ze současnosti?

Obrazoborci ničící interiér kostela. Nějak takto vypadalo jejich řádění v katedrále sv. Víta roku 1619.

Jednoduše řečeno, dokud je menšina menšinou, nemá hlas k tomu, aby něco výrazně změnila. Pokud i tak tyto ambice má, může se omezit na tzv. extremismus. To znamená vnutit nelegální silou svůj názor ostatním. To se děje nyní. Jakmile ale se z menšiny stane většina, začne se aktivněji vymezovat politicky - legálně. A to je možná o to nebezpečnější, protože zde je Achillova pata demokracie. Pokud by se tak stalo, staneme se my tou menšinou, která bude používat nelegální metody, aby zachránila umírající čas našeho známého světa.

Hyperinflace v Německu se stala mostem, který Evropu vedl do Druhé světové války.

Když se Adolfu Hitlerovi nepodařil 9. března 1923 tzv. Pivní puč, zkusil své cíle dosáhnout legální cestou - volbami. A ač se to může zdát neuvěřitelné, lidé si skutečně v roce 1932 dobrovolně odhlasovali konec demokracie. Proč? Inu když si vezmete v jaké situaci Německo po První světové válce bylo (bochník chleba stál díky hyperinflaci i miliardu marek), je vám jasné, že nebažilo po demokracii, ale po spokojeném životě. A Hitler získal jejich pozornost natolik, že s jeho politikou souhlasili (nutno podotknout, že válečným zločincem se stal až později).

Lidé v nelehké době jsou nuceni dělat radikální rozhodnutí. Rok 1932 jedno takové přinesl.

Podobné problémy hrozí i v dnešních evropských zemích, které mohou mít silnější muslimské zastoupení v populaci. Tedy v rámci naplnění touhy (aby se muslimům žilo dobře dle jejich nároků na život), se mohou obrátit na podobné typy osobností (jako byl Hitler), které jim takový život slíbí, i za cenu, že tím padne tisíciletá kultura, která tam do té doby existovala.

Stejný extrém může ale vzejít z opačné strany. Tedy v rámci strachu z jiné kultury si můžeme do čela zvolit člověka, který populisticky hlásá řešení konkrétních a aktuálních problémů, ale tato řešení jsou natolik nereálná, že pro jejich naplnění by bylo potřeba kupříkladu porušit či měnit ústavu a naši společnost.

Stěhování národů stálo krk slavnou římskou říši, která již nedokázala klást aktivní obranu, a i proto se ve roku 395 n.l. rozdělila na východní a západní.

Když se naposledy kvůli malé době ledové daly na postup asijské národy, padla Římská říše. Započal středověk a poznatky antiky skončily v prachu. To je extrém, který hrozí nám v každé době a musíme se snažit, aby to co dnes žijeme, nebylo jen sci-fi snem budoucích generací.

Proto bychom měli dbát na historii, její poznatky a snažit se, abychom se rozhodovali ne v duchu jen čistě morálním, ale hlavně národním. Jsme země která odněkud historicky vychází a někam směřuje. Důraz na morální hodnoty je samozřejmě důležitý pro naši kulturu. Ovšem nesmíme riskovat, že kvůli přemíře morálního jednání přijdeme o možnost rozhodovat sami nad sebou. Neboť rozhodnutí které učiníme dnes, nemusí se projevit zítra, ani za pár let. Ale až v další generaci, kterou tu zanecháme.

"Každý mír je ohraničen válkou a každá válka ohraničena mírem."

A proto studujme historii i současnost. Analyzujme a rozhodujme se tak, jak si přejeme, aby ti co po nás přijdou nemuseli nadávat na své předky, kteří jim zanechali stát v rozkladu a novou Třicetiletou válku na krku.

Ano, válka jednou stejně přijde. Každý mír je ohraničen válkou a každá válka ohraničena mírem. Ale i tak se snažme, aby naše děti nebyly konflikty, které Evropu potkaly ve 20. století, znovu zasaženy. I v tom by mělo být zakotveno naše patriotství. To ovšem též neznamená, abychom nutně opět razili politiku appeasementu.

Autor: Ondřej Bezouška | středa 17.5.2017 14:00 | karma článku: 35,33 | přečteno: 1957x
  • Další články autora

Ondřej Bezouška

Bílá smrt: krátkometrážní film ze světa Čapkovy Bílé nemoci

Jak vypadá svět Bílé nemoci desítky let po Galénově smrti? I sešli se filmoví tvůrci a začali realizovat svou vizi světa. A vy nyní můžete nakouknout do jejich práce.

19.2.2020 v 15:15 | Karma: 4,92 | Přečteno: 176x | Diskuse| Kultura

Ondřej Bezouška

Deset let poté, co se v Budějovicích lidé málem ušlapali

Očité svědectví účastníka, který tam tehdy byl a vše zažil na vlastní kůži. V to dubnové odpoledne roku 2009, kdy rádio KISS Jižní Čechy házelo z plošiny padesátikorunové poukazy do davu, který se skoro ušlapal.

8.1.2020 v 17:17 | Karma: 23,13 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost

Ondřej Bezouška

Evropa včera, dnes a zítra: Aneb co náš kontinent zřejmě potká

Evropa vždy byla jako sud střelného prachu. Asi to ani nevnímáme, ale jako Evropané žijeme v naprosto úžasné a málokdy v minulosti prožívané době.

3.1.2020 v 15:15 | Karma: 23,07 | Přečteno: 709x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Genderová vyváženost, aneb cenzura ve jménu rovnoprávnosti

Je tomu nějaká chvíle, co jsem si přečetl na idnesu článek s názvem: "V Barceloně si už děti nepřečtou Karkulku ani Růženku. Jsou moc sexistické", který je doufám jedna velká kachna. Protože pokud ne, tak čtěte dál...

12.4.2019 v 13:13 | Karma: 36,88 | Přečteno: 1161x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Brexit: celoevropská krize

Proč je reálnější tvrdý Brexit, nebo jeho odklad, než měkký Brexit? A proč je pro EU lepší, aby Britové trpěli? O tom a více se dočtete zde...

9.2.2019 v 13:13 | Karma: 15,86 | Přečteno: 519x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Sanitka naložená zbraněmi a jiné příhody bývalého člena mezinárodní humanitární organizace

Před nedávnou dobou jsem měl tu čest hovořit s osobou, která zasvětila část svého života pomoci potřebným v blízkovýchodní zemi. Jenže tam, kdesi za hranicemi Evropy, toho spatřil daleko více.

15.1.2019 v 5:15 | Karma: 45,50 | Přečteno: 7352x | Diskuse| Cestování

Ondřej Bezouška

Trajekt Estonia: utopená pravda

Byla to jedna z nejhorších tragédií 90. let. A příběh, který skončil nejen potopením lodě, ale i šokujícími závěry vyšetřování. Ty jsou natolik rozporuplné, že i já jako skeptik zde jednoznačně říkám, že oficiální zpráva je lež.

13.6.2018 v 17:00 | Karma: 28,93 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Společnost

Ondřej Bezouška

Běžné trable multikulturního Berlína o nichž se nemluví

Mluví se o něm jako o vzoru pro budoucí Evropu, ale jaká je jeho reálná tvář? Na Velikonoce 2018 jsem se vydal do centra Spolkové republiky Německo. A zde píši o tom, co jsem tam zažil.

11.4.2018 v 15:15 | Karma: 42,83 | Přečteno: 4517x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Evropa VS. Imigrační krize, třetí rok - Belgie

Již tomu bude tři roky od doby, kdy do bran Evropy zavítala tzv. imigrační krize. Tři roky, které v podstatě přetvořily politickou mapu v mnohých státech Evropy a změnily vztahy mezi členskými zeměmi EU.

6.3.2018 v 11:11 | Karma: 42,16 | Přečteno: 2443x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Bezpečnost pro imigranta? Nebo bezpečnost pro stát?

Je bezpečnost jednotlivce více než bezpečnost státu? Nebo bezpečnost státu je nadřazenější jednotlivci? Otázky, které byly tento týden slyšet i díky papeži Františkovi, který se dlouhodobě staví za nutností přijímat imigranty.

25.8.2017 v 15:15 | Karma: 28,75 | Přečteno: 1114x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Spasení aneb smrt očima našich předků

Jak viděli umírání a smrt naši předkové? Proč se novorozenec nemusel dostat do nebe? A jaký trest potkal zavražděného po smrti? O tom a mnohem více v novém článku, který vás seznámí s pohledem našich předků na svět okolo nás.

16.8.2017 v 15:15 | Karma: 19,42 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost

Ondřej Bezouška

Syřany do východní Evropy po vesnicích

Jsou výroky, které dokážou rozpumpovat krev v těle každého patriota. Slova německé poslankyně za stranu Zelených takovou informací bezpochyby je. A proč jej považuji za blbost roku se hnedka dozvíte..

22.6.2017 v 14:14 | Karma: 40,07 | Přečteno: 1924x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Záhady a tajemno: Skutečnosti Pohádky - místa, kde vraždil sériový vrah Ivan Roubal

Místo, kde měla být upálena čarodějnice. Kde se z prostého muže stal sériový vrah. Trouchnivějící stavení, kde kdo přespí, bude proklet. Taková je legenda šumavské Pohádky. A my se rozhodli zde přečkat noc...

19.6.2017 v 14:14 | Karma: 19,12 | Přečteno: 1768x | Diskuse| Společnost

Ondřej Bezouška

Protikuřácký zákon, aneb co jsme my pro stát a co je stát pro nás?

Když vyšel protikuřácký zákon, všichni lamentovali nad tím zda se hospody vyprázdní nebo ne. Mě ale zaujala jiná otázka. Co jsme pro stát, který svým občanům vydává takové zákony?

12.6.2017 v 14:14 | Karma: 31,87 | Přečteno: 1365x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Skeptická Česká republika VS pozitivní Evropská unie

Češi jsou národ skeptiků. Tak jsme v Evropě přijímání, ale jak se ukazuje, nejsme skeptiky pro nic za nic. A možná - jak se dočtete - je to i dobře...

5.6.2017 v 14:14 | Karma: 45,17 | Přečteno: 4922x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Přeříznutý bunkr, aneb od umění k neumění

Když Ondřeje Bělicu přestalo bavit přeřezávání běžných všedních věcí od dam po dřevo, rozhodl se pro bunkr z dob První republiky. No a já se na základě toho zase rozhodl napsat také jedno "umění" o některých těch co ne/umějí....

24.5.2017 v 14:00 | Karma: 40,44 | Přečteno: 1987x | Diskuse| Kultura

Ondřej Bezouška

Skaut v novém věku, aneb co ukázal případ Lucie Myslíkové

Když skautka Lucie Myslíková byla vyfocena v konfrontaci s „neonacistou“, ani sama nečekala, co všechno se spustí. Kdyby jen debata nad jejím konáním, ale i debata nad konáním celého Junáka.

12.5.2017 v 8:00 | Karma: 30,37 | Přečteno: 2084x | Diskuse| Politika

Ondřej Bezouška

Jak multikulturalismus vysává Evropě duši

Když skončila Druhá světová válka, svět byl otřesen hrůzami, které se odehrály. Politika appeasementu zklamala, stejně tak jako předtím politika militarismu.

9.5.2017 v 0:26 | Karma: 37,14 | Přečteno: 1668x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2059x
Dokumentarista, aktivně činný v kultuře se zájmy o historii, film a tajemno. 

Zakladatel dokumentárního spolku Paranormal tým z.s., který najdete na www.paranormaltym.cz a orientuje se na tvorbu dokumentů záhadologického a historického charakteru. Veškerá tyto videa můžete vidět i na youtube kanálu tohoto spolku.

Na blog.idnes.cz je aktivní od května 2017, kam přispívá svými názory, ovlivněnými studiem zmíněné historie a zkušenostmi. Dočíst se tak můžete, jak témata politická, tak i záhadologická z aktivní činnosti spolku Paranormal tým z.s.

Dále Ondřeje Bezoušku naleznete:
- facebooková stránka Paranormal týmu
- youtube kanál Paranormal týmu
- web Paranormal týmu
- instagram Paranormal týmu
- Google+ Paranormal týmu
 

Seznam rubrik